Adaptació dels nens i nenes en tornar a l’escola

A punt de començar el curs entrem en la fase de preparatius, especialment de material escolar. Però també es donen alguns interrogants o inquietuds que tenen a veure amb recuperar la rutina que durant l’estiu s’ha deixat de banda.
L’article que trobareu a continuació tracta de l’adaptació dels nens i nenes en tornar a l’escola i dóna algunes pautes a seguir.
Benvinguts al curs 2015-16

Pere Clavero
Psicòleg
Escola Betúlia

Font: EUROPA PRESS, 7 de setembre de 2015.

La volta a l’escola pot provocar en els nens crisis d’adaptació similars a la síndrome postvacacional en els adults.

La tornada a l’escola suposa un dur canvi en les seves rutines, especialment per a aquells que s’incorporen per primera vegada, i els pediatres asseguren que en alguns casos pot provocar una crisi d’adaptació “semblat a la síndrome postvacacional dels adults”.

Els nens poden arribar a tenir cert nerviosisme i estat d’ansietat quan els toca tornar al col·legi. Cal pensar que porten des de juny sense horaris fixos, menys preocupacions i responsabilitats i en ambients diferents al que es van a trobar a l’escola, reconeix la Societat Espanyola de Pediatres d’Atenció Primària (*SEPEAP).

A més, el canvi pot ser “més acusat en nens petits” que inicien el seu període escolar, en aquells que més han variat a l’estiu les seves rutines, en els quals canvien de centre i companys o fins i tot en aquells que simplement canvien d’etapa a l’escola.

En aquests casos, els menors han d’adaptar-se al contacte amb nous professors, el coneixement de nous companys, les noves assignatures i, en ocasions, fins a un nou col·legi.

PARES I PROFESSORS, UN BINOMI CLAU

Perquè la tornada a la rutina escolar sigui menys traumàtica, els pediatres consideren clau el suport del binomi pares-educadors per “transmetre una impressió positiva del que representa la tornada al col·legi”.

En una o dues setmanes la majoria dels alumnes se solen adaptar a la normalitat escolar. Però alguns petits poden trigar una mica més, per la qual cosa és necessari “tenir paciència i tranquil·litat, sense exigir-los molt i oferir-los una mica més  marge de temps per recuperar el ritme, ja que cada nen té la seva mesura del temps. Sempre serà millor evitar les comparacions”.

La millor forma d’anar adaptant-se abans del canvi seria anar progressivament aplicant rutines que donen confiança i seguretat als estudiants. També és bo programar les activitats extraescolars del menor, implicant-ho i buscant la seva col·laboració.

“Cal pensar que ells necessiten temps per descansar i per jugar, i no és bo sobrecarregar-los d’obligacions. L’activitat física quotidiana, practicar algun esport, ajudarà a estar en forma, tant a nivell de cos com de ment”, han explicat.

AJUSTAR ELS HORARIS ABANS DEL PRIMER DIA DE CLASSE

Els horaris són un dels aspectes fonamentals per a una bona adaptació del nen al col·legi, a l’horari escolar, i és convenient que s’engeguin uns dies abans que arribi el primer dia de la seva escolarització i, a poder ser, de mutu acord.

L’hora del despertar de cada matí és un dels moments que més conflictes provoca, i s’ha d’anar instaurant de forma progressiva, perquè l’organisme es vagi acostumat al nou despertar dos o tres dies abans del començament.

I el mateix succeeix amb el moment d’anar-se’n al llit, i pot ser útil indicar als fills que es fiquin al llit o ficar-los al llit cada dia una mica abans, perquè s’aixequin al matí amb el temps necessari per endreçar-se, desdejunar i sortir per al col·legi. “Un son reparador és essencial a aquestes edats”, ha explicat Inés Hidalgo, responsable del grup de Somni de la *SEPEAP.

Altres horaris que han que recuperar són els relacionats amb els menjars i el consum de televisió, videojocs o tecnologia. “Cal recordar que els fills no han de tenir televisor, ni ordinador a la seva habitació”, apunta Jesús García Pérez, del grup de Pediatria Social d’aquesta societat científica.

Aquest expert reconeix que les noves tecnologies són recursos “molt útils per a oci o per treballar” però s’han de compartir amb la família. “D’aquesta forma es pot evitar el possible aïllament dels fills i es pot exercir un control d’aquests, davant un possible ús inadequat dels aparells”.

A MENJAR DE TOT

D’altra banda, els pediatres també posen l’accent en la necessitat de tenir una alimentació completa i variada, pel que el dia ha de “començar amb un esmorzar complet”. Diversos estudis relacionen la falta de rendiment escolar en aquells alumnes que no esmorzen o ho fan de forma insuficient.

“És un hàbit que mai s’ha de perdre i, si s’ha relaxat aquest costum a l’estiu, és bon moment per reprendre-la positivament. No s’han de perdre menjars, ni menjar més del compte. Els excessos també es paguen”, han explicat.

A més, recorden la importància de portar al dia la vacunació dels menors, ja que els col·legis són espais amb gran nombre de persones i, per tant, amb gran exposició a diferents riscos de virus i malalties.

Font: EUROPA PRESS, 7 de setembre de 2015.

Categories: Psicòleg
Etiquetes: Psicòleg