De veritat!! puc sortir?

Escola Betúlia - Cartes del psicòleg

Fa uns dies, una de les revistes científiques de major impacte, The Journal of pediatrics publicava un estudi que destacava la irritabilitat, la tristesa i la depressió com els símptomes que poden patir els petits en confinament. També han anat apareixent alteracions de la son i l’alimentació, convé prestar atenció a aquestes alteracions i tornar als hàbits previs, especialment en els horaris, però també convé que siguem flexibles en certa mida, el grau de flexibilitat cadascú el trobarà.

Els experts apunten que si el confinament no s’allarga massa no ha de deixar cap seqüel.la en el desenvolupament i salut dels més petits. També ho podem extrapolar als no tan petits, no oblidem els adolescents, les seves necessitats físiques i relacionals són vitals a la seva edat i també ens estan mostrant la capacitat que tenen d’adaptar-se, especialment si l’entorn es mostra empàtic.

Les edats més vulnerables es situen entre els 3 i 6 anys. En aquestes edats no es tenen les eines per fer front a aquesta situació que ens ha agafat a tots per sorpresa. D’un dia cap a l’altre els petits s’han trobat amb una realitat per la qual ningú els havia pogut preparar i, per tant, difícil d’entendre: “No, no hi pots anar al cole”, “No, no podem anar al parc”, “No, aquest dissabte no anem a casa dels avis”, “No, no, no,….”. El més grans també han hagut de digerir varis “No-s”, però tenen més recursos, més resiliència, més opcions d’escollir dins de cada limitació i més capacitat per entendre el que passa i donar-li un sentit al que s’ha de fer.

Els més petits no han pogut desenvolupar aquestes capacitats. Per això us hem fet èmfasi que els petits necessiten que els adults els hi proporcionem una estructura que els ajudi a entendre, una explicació adaptada a la seva edat i, sobretot, un entorn emocional que transmeti seguretat, diversió, coherència, comprensió i amor, molt amor. Oferir aquest entorn ajudarà a pal·liar i inclús a evitar que els símptomes abans descrits s’instaurin o deixin seqüeles desprès que aquesta situació desaparegui i torni la normalitat, encara que la nova normalitat serà diferent a la que fins ara havíem viscut, haurem de construir una normalitat que fa poc més d’un mes ens hagués semblat anormal.

Es admirable contemplar com tota la comunitat educativa (alumnes, famílies, docents, etc.) s’ha adaptat amb més que menys dificultats en un temps rècord a unes circumstàncies totalment desconegudes. Però quan hi pensem en els petits és emocionant veure com surten al balcó cada dia a aplaudir, com després de 6 setmanes de confinament encara volen jugar i són capaços de fer quelcom nou amb el cartró del rotllo de paper higiènic, és meravellós escoltar que es connecten amb una videotrucada amb els companys, amics o família i que durant uns minuts torna la lluentor als seus ulls, el somriure al seu rostre i les ganes de compartir i passar-ho bé. És digne d’admiració com tan poc els hi serveix per tant: per tirar un dia més endavant i seguir esperançats en tornar a jugar al parc amb els amics, en fer el partit de basquet, en muntar en bici, en jugar amb les amigues a saltar la comba o a un-dos-tres-pica-paret o a pilla-pilla.

Després de 6 setmanes de confinament el proper diumenge arribarà el desitjat permís per a que els nostres petits, nens i nenes puguin sortir al carrer. Els joves de 15 a 18 podran sortir amb les mateixes condicions que els adults, és a dir, per anar a comprar; tot i així us recomano que consulteu les fonts oficials ja que les mesures poden canviar d’un dia per l’altre, com ja sabeu. Sembla que el permís serà una hora al dia que pot saber “ a glòria,” com un got d’aigua fresca desprès de setmanes en el desert sense poder beure.

Els infants, nens i nenes que no han pogut sortir al carrer des de l’inici del confinament guarden a al seva ment “la foto d’una realitat” que quan surtin semblarà el record d’un somni que van viure com si fos real: la Plana amb amics jugant, grups de col·legues asseguts al banc xerrant al costats d’un grup de pares fent plans pel cap de setmana, el Passeig del Mar ple de gent passejant, etc . Convé que els preparem pel que es trobaran quan sortint al carrer seguint una sèrie de passos com els que a continuació us suggerim:

1. Els pares heu pogut sortir a fer compres i alguns a treballar. Serà bo que els hi expliqueu que tothom, inclús ells i elles, han de portar mascaretes i que cal mantenir una distància entre uns i altres. Podeu fer un assaig a casa en to divertit, jugant amb el pal de l’escombra com a mida de distanciament o amb un hola hoop recolzat a la cintura i fent com una panxa grossa davant. Són idees, segur que vosaltres i els vostres fills tindreu altres per poder assajar.

2. Cal que sàpiguen que si es troben amb una amiga o un amic entendrem que tindran moltes ganes de jugar, però que encara no es pot. Però que si tothom ho fa bé arribarà aviat el dia en que si es pugui jugar de nou.

3. El que si poden fer (segons les ultimes indicacions del Govern) és portar alguna joguina que faci el passeig més divertit, com ara: una pilota, una nina, un patinet, etc. Serà bo que abans de sortir acordeu que voldran fer i a que voldran jugar. Prepareu-vos pares per que sereu els companys de joc.

4. Expliqueu que fareu a la tornada, a l’arribar a casa: netejar les mans, posar la roba a rentar, i totes aquelles mesures d’higiene i prevenció que ja coneixeu, recordeu que heu de servir de model i exemple.

5. I tot i que sigui l’últim punt avui, no per això és menys important. Doneu les gràcies als vostres fills per l’esforç que estan fent. Doneu un sentit a aquest esforç de forma que ho puguin entendre i interioritzar. Tots necessitem trobar el sentit al que estem fent, sentir que el nostre esforç obeeix a quelcom significatiu que ens importa i ens impulsa a seguir endavant; els nostres petits, nens i joves també necessiten trobar aquest sentit. Seguim sumant somriures! Bon cap de setmana.

Pere Pere J. Clavero

Escola Betúlia

Psicòleg orientador educatiu

Col.11990

Us deixem l’enllaç d’una entrevista en TV3 on la Cristina Gutierrez, educadora emocional i directora de la Granja Escola, parla de la gestió emocional dels infants pel covid-19.

https://barcelona.lagranja.top/ca/noticies/cristina-gutierrez-tv3-coronavirus/ç

I un altre d’un consultori emocional que des de la Granja Escola s’està oferint de forma gratuïta i on podreu trobar respostes a preguntes que en algun moment us heu pogut fer.

https://barcelona.lagranja.top/ca/recursos-idees/consultori-emocional-confinament/

Categories: Escola, Psicòleg
Etiquetes: Confinament, Psicòleg