eso

Back to homepage

L’Educació Secundària Obligatòria és una etapa de molts canvis a nivell personal amb l’arribada de l’adolescència, i l’Escola Betúlia acompanya aquesta etapa tant amb l’adquisició i consolidació de noves competències com en tot els treball de valors per a la formació integral de les persones. Aquí us presentem alguns dels aspectes més importants que treballem:

Medi ambient

Medi ambient

Robòtica

Robòtica

Escola Betúlia - Impressió 3D

Impressió 3D

Teatre

Teatre

Visites i sortides

Visites i sortides

Colònies

Colònies

Pluringüisme

Pluringüisme

Aprenentatge i servei

Aprenentatge i servei

Projecte Escolta'm

Projecte Escolta’m

Xerrades i tallers

Xerrades i tallers

Orientació Professional

Orientació Professional

Padrinatge

Padrinatge

Celebracions i Tradicions

Celebracions i Tradicions

Avaluació continuada

Avaluació continuada

Relacions exteriors

Relacions exteriors


Eix medi ambient  

Des de fa anys a l’escola treballem aspectes mediambientals. Al llarg dels quatre anys de secundària els nostres alumnes coneixen el cicle urbà de l’aigua, la gestió dels residus urbans i les energies renovables, a partir de visites a la deixalleria, la depuradora, la potabilitzadora…. A més, com que som  escola verda tenim especial cura dels residus que nosaltres generem i tenim figures com la del green keeper i del delegat verd, que ajuden a vetllar perquè es compleixin els pròpòsits de l’escola verda. Tot plegat amb l’idea que els nostres alumnes agafin consciència de la necessitat de cuidar el seu entorn per tal d’aconseguir un món millor.


Robòtica

La Robòtica i la Programació s’introdueixen a l’escola com un sistema d’aprenentatge que utilitza els robots com a eina per potenciar el desenvolupament d’habilitats en els alumnes. La robòtica i la programació en general són unes eines que ajuden especialment en la resolució de problemes de qualsevol tipus, obligant a intentar imaginar-se el resultat abans de començar i a treballar un pensament més abstracte per decidir quina és la millor opció, de forma similar a com ho faria un ordinador. És una oportunitat d’aprendre fent coses i d’anar afrontant els problemes poc a poc, comprenent que l’error és part del procés d’aprendre i del de resoldre problemes, amb el gran avantatge que els resultats es veuen ràpidament sense que calgui que et diguin si està bé o malament.

A més, com no hi ha una sola solució vàlida, ensenya a compartir la feina que es fa, a aprendre d’altres companys i a no quedar-se amb la primera solució possible, a tenir paciència i constància. Així doncs la robòtica permet desenvolupar competències necessàries en el món laboral com són treball en equip, creativitat, tolerància a la frustració, autonomia, lideratge, …


Impressió 3D 

L’Escola ha incorporat dins de la programació d’ESO la tecnologia 3D, des de la creació d’objectes en tres dimensions amb eines de disseny, fins a la impressió d’objectes amb la nostra impressora 3D, la Prusa i3 Hephestos.
La impressió 3D ens permet construir objectes que ajuden  l’alumnat a aprendre i potenciar el seu desenvolupament d’habilitats. Aquesta tecnologia ens permet també materialitzar aspectes estudiats a classe, i traslladar-los a la realitat; així, podem crear objectes de disseny o recrear estructures químiques. D’aquesta manera apropem el disseny i el modelatge en tres dimensions als nois i noies de secundària.
És una eina per augmentar les activitats educatives tant de les assignatures científiques i tècniques com de l’assignatura de visual i plàstica. D’aquesta manera, els estudiants es familiaritzen amb un tipus de tecnologia que ja s’utilitza actualment en molts sectors professionals, des de l’enginyeria a la medicina passant per la gastronomia.

 Teatre

El teatre a la nostra escola juga un paper molt important. Considerem que potencia valors fonamentals a nivell educatiu. Com a grup es treballa la cohesió, la responsabilitat i la diversitat. I a nivell individual, l’autoestima, el compromís i la superació personal davant d’un repte.

Seguint el treball que es fa a primària, a 1r d’ESO es representen els Pastorets per la resta de l’escola, a 2n d’ESO preparem una obra que representem en un teatre de Badalona per ajudar a finançar el viatge de fi de curs i a 3r d’ESO participem en una mostra de teatre de l’Ajuntament de Badalona.

Visites i sortides

Els nois i noies d’ESO sortim molt! Anem a visitar museus, fàbriques, coves, mines, monuments, pobles i ciutats… perquè ens sembla que veient els llocs, coneixent-los i fent-ne una visita guiada, l’aprenentatge és més ric i recordem molt millor tot allò que ens han explicat. Fem sortides de tot un dia i altres de matí o tard, sempre guiades i relacionades amb algun tema a treballar a l’escola.

Algunes de les habituals són: Colònia Vidal, mines de sal de Cardona, coves de Collbató i Montserrat, Girona, la Fundació Mona i el Parc Art, el museu Dalí, Cosmocaixa, Palau de la Música, Museu dels invents, Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa, MNAC, Museu d’Història de Catalunya,Sinera i un llarg etcètera de sortides.


Colònies

L’escola aposta per anar de colònies cada curs. Creiem que és fonamental per anar establint unes bones relacions entre tots els alumnes i alhora organitzar les activitats que aniran relacionades amb el crèdit de síntesi. Les de 1r d’ESO són a Tamarit i es fan ambientades en el món romà: juguem com els romans, ens hi vestim, anem a veure com vivien i també la part més lúdica és a Port Aventura tot un dia. A 2n es fa el  “viatge” ; després de recollir diners amb els berenars, la tómbola, el teatre i altres activitats es fa el viatge a Itàlia (Venècia- Verona- Milà) i al Parc d’atraccions de Gardiland. A 3r es va a Martinet, en unes colònies d’esports d’aventura con es fa rem, tirolines, excursions a peu, rocòdrom, excursió amb bicicleta… A 4t hi ha les colònies d’esquiar, es va a Camprodon i s’esquia a Vallter 2000.

Tenim molt clar que les colònies milloren les relacions entre els companys, també les relacions entre professor i alumne , els ajuden a gaudir i respectar la natura, aprenen d’una manera diferent i s’ho passen molt bé.

A més, les colònies de 1r i 3r es fan en anglès, per tal d’anar fent immersió en aquesta llengua.


Plurilingüisme

A l’Escola volem donar especial èmfasi al tractament de les llengües, que ben segur ens seran útils i necessàries en un futur, i per això, a més de perfeccionar l’expressió, comprensió i competències generals en llengua catalana i castellana, estudiem tres llengües estrangeres: anglès, francès i xinès. L’anglès el desdoblem en dos grups flexibles segons els nivells, amb dos professors: un d’ells, natiu. També s’utilitza en diferents assignatures seguint la metodologia AICLE / CLIL. El francès també l’estudiem amb una professora nativa i a 4t d’ESO tenim l’oportunitat de presentar-nos a l’examen oficial DELF. Pel que fa al xinès, continuem amb les bases d’aquesta llengua que comencem ja a primària.

Aprenentage i servei i solidariat

A l’escola es realitzen  una serie d’activitats que  ajuden al creixement personal dels nostres alumnes i els apropen a  diverses realitats. Al llarg de la secundària col·laborem amb entitats com el Banc d’Aliments, participant en el Gran Recapte d’aliments; amb el Banc de Sang i Teixits de Catalunya muntant una jornada de donació de sang  a  l’Escola; contactem amb escoles d’educació especial o llars d’avis per fer-los una obra de teatre; i participem en la reforestació de la Serralada de Marina. Aquestes activitats relacionen l’alumne amb el seu entorn i els fan conscients de la realitat que els envolta.

Tutoria i projecte Escolta’m  

A ESO hi ha una franja horària dedicada a la tutoria, ja que aquesta ajuda a millorar el clima de convivència i el benestar de tots els membres de la classe i la formació integral de les persones. A més del temps dedicat específicament a la tutoria, s’inclouen accions sempre que calgui de manera individual o conjunta amb l’alumnat i es fan les entrevistes necessàries amb els pares.

A més, a l’Escola portem també a terme l’ Escolta’m, que és un projecte de tutoria personalitzada. Consisteix en reunions setmanals del tutor amb un grup de tres alumnes amb  l’objectiu de crear un espai on es pugui dialogar i escoltar. Els alumnes trien el tema de què volen parlar i el tutor participa com a moderador.

A l’escola creiem que es molt importat trobar aquests espais de reflexió per escoltar-nos, mestres i alumnes, espais per crear vincles, espais que els ajudin a entendre’ns millor. La finalitat última del projecte es millorar la convivència a l’aula i en general al centre educatiu.


Xerrades i tallers

Oferim als alumnes xerrades i tallers que trobem interessants per a la seva formació i educació en general. Tenim xerrades de prevenció que comencen a 1r d’ESO i van continuant a altres cursos, com les de prevenció de l’alcoholisme, les drogues, l’ús racional i responsable del mòbil i les xarxes socials, l’educació sexual i d’altres. També fem tallers a l’Escola d’eficiència energètica: a 1r d’ESO amb plaques solars tèrmiques i a 4t amb les plaques solars fotovoltàiques, per prendre consciència de la problemàtica actual sobre les energies no renovables i l’afectació al medi ambient. Hi ha tot un altre grup de xerrades relacionades amb la solidaritat i mèdiques,  que inclourien el tema de la Marató de TV3, l’epilèpsia, el banc de sang… I les de formació personal que serien les relacionades amb l’autoestima.

Totes les xerrades vénen especialistes de fora de l’escola a fer-les, com podria ser la Guàrdia Urbana, l’associació d’Amics de l’Epilèptic, els metges de la Marató, tècnics de medi ambient.., d’aquesta manera intentem oferir el màxim de qualitat en les xerrades.


Orientació professional

L’orientació professional és important per als nois i noies d’aquesta etapa, que han de prendre decisions que els marcaran el seu futur. Se centra sobretot en els últims cursos, especialment  a 4t d’ESO, ja que és quan marxen de l’Escola. Es fan visites a centres d’orientació, a centres de formació, es passa un test per part del psicòleg de l’Escola, s’escolten xerrades tant de professionals de diferents àrees com d’exalumnes que ens expliquen les seves vivències en els estudis i en el món laboral.

Padrinatge

Els alumnes de 4t d’ESO fan de padrins dels alumnes de P3. Durant tot el curs van fent petites trobades per compartir grans i petits estones de joc, lectura, educació física i alguns treballs manuals. Creiem que és una activitat molt enriquidora ja que els alumnes més grans, que estan en plena adolescència, es tornen molt responsables en el moment que estan amb els seus fillols  . Fins i tot, algun descobreix que li encanta estar amb nens petits i pot ser la seva gran vocació. Per part dels més petitons, és meravellós quan surten de l’escola i es troben pel carrer al seu padrí i li dediquen una petita mirada vergonyosa o una gran abraçada. Amb el padrinatge creem uns vincles entre els petits i els grans que de cap altra manera aconseguiríem.


Celebracions i tradicions

A l’Escola Betúlia celebrem amb molta il·lusió les festes tradicionals, ja que ens definim com una escola catalana, i volem preservar aquells costums i tradicions de casa nostra que sovint es veuen envaïts per altres festes saxones. Així, celebrem  la castanyada, el Nadal, el carnestoltes, Sant Jordi…. Però també ens encarreguem de fer activitats especials pel dia de la pau, el dia de la ciència, santa Cecília, organitzem l’English day, … Cada any els professors fem servir la imaginació per trobar la manera de celebrar les festes de manera especial per no fer les celebracions monòtones i repetitives.

Avaluació continuada (exàmens, treballs, projectes i seguiment diari de tasques)

L’avaluació a ESO és diversificada, i cal consolidar bé els hàbits d’estudi i de treball. Els exàmens són importants en aquesta etapa però també els treballs, els deures, els projectes, la feina de cada dia i l’actitud a classe. Així, depenent de l’assignatura, la metodologia i l’avaluació són diferents, donem més èmfasi a uns o altres aspectes. Combinem teoria i pràctica, fem lliçons, exercicis, treballs en grup, projectes,…  Ens sembla que els nois i noies han d’aprendre a estudiar però també es molt important el treball cooperatiu, perquè adquireixin eines de relació amb els altres i d’organització, que ben segur que els seran útils per al seu futur laboral.


Relacions exteriors  

L’Escola no pot ser un espai tancat sinó que ha d’enriquir-se de l’entorn i ha d’aprofitar tot allò que el barri, la ciutat o l’entorn ens ofereix. És per això que intentem ser presents en activitats que es realitzen des de diferents organitzacions. Així, participem a concursos com el Pica Lletres, Ficcions, Coca-Cola, Ciutats Lectores,….; fem activitats de natura amb l’Escola del Mar, anem a plantar arbres a la Serralada de Marina, visitem residències d’avis o d’educació especial per fer-los una obra de teatre, col.laborem amb la Marató de TV3, el Banc d’Aliments, el bàsquet solidari …. i cada any, depenent de l’entorn i les circumstànciesi, fem activitats diferents.

Últimes entrades