Violeta Agudín i Maria S. Dauder ens parlen de les dones sàvies per Sant Jordi

Ahir, 20 d’abril va ser un dia intens, divertit, creatiu, i molt auri… La Violeta Agudín i la Maria S. Dauder, autores de les Blogaventures de Minerva i Atenea #dones #història,  van explicar als alumnes de 5è i 6è de primària i als de la ESO el seu projecte. La Maria, mestra de l’escola, va endinsar els nens i nenes a la Història Antiga més desconeguda: les dones sàvies que van destacar per ser pioneres en molts camps i disciplines, així com les muses clàssiques. Va parlar d’on ve el nom de “Bany Maria”, d’una Alquimista anomenada Maria la Jueva, que va ser la dona que va descobrir la destil.lació de l’aigua; van aprendre el nom de la persona que va crear el primer perfum, una senyora de Mesopotàmia! Van conèixer la història de grans lluitadores que han apostat per aconseguir els seus somnis, com ara Hatshepsut, Egèria, Agnòdice,… Van descobrir que darrere d’un gran home, hi ha una gran dona: la muller de Pitàgores, Teano de Crotona, i les mares de Sòcrates i Plató, Fenaretes i Perictione. Evidentment, no van faltar Hipàtia, Cleòpatra, Nefertiti, Lucy – l’homínida i la primera mostra de vida femenina de la nostra història), entre moltes altres,… un total de quasi quaranta noms! Els alumnes van atendre amb molta atenció i curiositat a les explicacions d’aquestes biografies i històries tan interessants i desconegudes.

Seguidament, van aprendre què és el número auri. Teano de Crotona, gran matemàtica i muller de Pitàgores, va descobrir la divina proporció àuria. Si tu divideixes la longitud d’un costat d’un polígon regular entre la longitud de la diagonal del polígon regular, sempre et donarà un mateix nombre. Aquest número és conegut com el nombre d’or, auri o la divina proporció. Els nostres alumnes, des de 5è a 4t d’ ESO, van ser capaços d’aprendre i obtenir aquest número auri. Violeta Agudín els va endinsar en un taller pràctic, creatiu i dinàmic amb uns materials ben originals: canyes, espaguetis, llaminadures -núvols-, escuradents, plastilina,… Es van dividir per grups i tenien un sobre amb una imatge: cadascun contenia una fotografia d’una etapa de la història. Amb aquells materials calia que creessin la construcció d’un edifici amb els paràmetres d’aquell moment històric. Un cop finalitzada la construcció, havien de cercar el polígon regular i trobar la seva proporció àuria. La veritat és que va ser sorprenent! Molts i molts se’n van sortir!

Va ser una celebració de Sant Jordi molt femenina, creativa i que va culminar amb una medalla d’or per part dels nostres nens i nenes que van arribar a tantes proporcions àuries!

Escola Betúlia Violeta Agudín i Maria S Dauder
379ce6466971dabf13a0d0cb83a0f09f-rimg-w720-h479-gmir